Image

De masterclass de Dokter en de Dialoog staat in het teken van een gezonde dosis zelfverbreding, door belangrijke onderwerpen uit uw vakgebied te combineren met praktische reflectie.


Als dokter geeft u advies en voert u als het nodig is interventies uit. Maar u heeft ook te maken met een hoop andere zaken die uw werk beïnvloeden, zoals stress, frustraties, conflicten, moeizame samenwerking, mondige patiënten, onbegrip, een te hoge werkdruk en een tekort aan collega’s.

Dit vraag veel van u als mens, het is een hele kunst om energiek en bevlogen kwalitatief goede zorg te blijven bieden.

We belichten deze dag een aantal thema's uit die u verder kunnen helpen uw vak nog beter uit te oefenen:

  • Dokter en zingeving in de spreekkamer
  • Dokter en luisteren
  • Dokter en compassie
  • Dokter en fouten maken
  • Dokter en motiverende gespreksvoering
  • Dokter en overtuigen

Onze topsprekers geven u graag een gezonde dosis zelfverbreding, door belangrijke onderwerpen uit uw vakgebied te combineren met praktische reflectie.


Praktische informatie
  • Vrijdag 16 december 2022
  • van der Valk Utrecht
  • va. 299,-
Direct aanmelden

Aanmelden 16 december 2022

Extra
Bekijk de sprekers >>

Prijs & info >>

Programma

  • Ontvangst

    09.30 uur

  • Welkom dagvoorzitter Menno de Bree

    10.00 uur

  • Dokter en zingeving in de spreekkamer

    10.15 uur
    door dr. Pieter Barnhoorn, huisarts-seksuoloog, universitair docent en biografisch coach.

    Hoe spreek ik over zingeving met collega’s en patiënten?

    >> Nieuwe lezing! Zingeving wordt door steeds meer mensen, ook door artsen, gezien als een wezenlijk onderdeel van gezondheid. Daarom is het verstandig om een bepaalde mate van ‘tweetaligheid’ te ontwikkelen. Naast de bio-psychosociale taal moeten we ook de taal van de levensvragen leren.

    Artsen zijn echter weinig geschoold in het praten over zingeving, betekenisverlening, doelen en waarden. Hoe komt u met patiënten in gesprek over die levensvragen, zonder te vervallen in de ons aangeleerde taal van symptomen en diagnosen?

  • Pauze

    11.15 uur

  • Dokter en luisteren

    11.45 uur
    door Corine Jansen, Chief Listening Officer

    Hoe zet ik in een gesprek de patiënt centraal?

    Luisteren in de zorg, zorgt voor mensgerichte zorg. Met nieuwe technieken kunnen we steeds meer aandoeningen beter behandelen. Er komen meer medicijnen bij die gerichter kunnen worden ingezet. Wat in al die ontwikkelingen niet is veranderd, is dat geneeskunde nog steeds mensenwerk is. Dat is meer dan het luisteren naar een verhaal. Het gaat om het leren herkennen en begrijpen van de perspectieven van de ander en van daaruit bewogen te worden tot actie – mensgerichte zorg.

    • Luisteren is een ethische keuze;
    • Uzelf beschikbaar maken voor de ander is best lastig;
    • Goed luisteren is een van de belangrijkste beginselen voor goed burgerschap én voor behoorlijk bestuur;
    • Robotisering zal ruimte brengen voor creatieve humaniteit.

  • Lunchpauze

    12.30 uur

  • Dokter en compassie

    13.15 uur
    door Barbara Doeleman-van Veldhoven, oprichter en directeur van BFC Compassionate Care & Mindful Medicine

    Hoe creëer ik compassie in een gesprek?

    Zeker in complexe tijden als deze wordt van medisch leiders gevraagd hoofd en hart te verbinden bij alle stappen die genomen worden; of dat nou de aansturing van een team, van een zorgorganisatie of van een ziekenhuis betreft. Gezondheidszorgsystemen worden globaal uitgedaagd te komen met creatieve antwoorden om mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten ten behoeve van innovatie, kennisdeling en samenwerking voorbij grenzen zodat zoveel mogelijk mensen kwalitatief hoogwaardige zorg kunnen ontvangen.

    Compassievol medisch leiderschap blijkt één van de meest fundamentele factoren om een cultuur te creëren waar innovatie ruimte krijgt en waar de mensen die de hoogwaardige zorg moeten leveren zelf gezond en veerkrachtig zijn.

    • Wat is er bekend vanuit wetenschappelijk oogpunt op dit gebied?
    • Welke werkingsmechanismen liggen hieraan ten grondslag?
    • Hoe kan jij compassie ontwikkelen en integreren in jouw leiderschapsstijl?

  • Dokter en fouten maken

    14.00 uur
    door Dr. Mia Wessels, arts, oprichter De Jonge Dokter, podcasthost bij Humanizing Healthcare

    Hoe bespreek ik fouten?

    Als dokter, jong of minder jong, loopt u ongetwijfeld wel eens rond met de angst om een fout te maken of de zorg om een gemaakte fout. Het is de kunst om de angst om fouten te maken niet de overhand te laten nemen, als u een fout maakt hierover te praten en er zelfs van te leren.

  • Pauze

    14.45 uur

  • Dokter en motiverende gespreksvoering

    15.15 uur
    door dr. Thomas Knuijver, verslavingsarts bij IrisZorg en docent aan het Radboudumc.

    Hoe motiveer ik patiënten en collega’s?

    Een op de drie patiënten kampt met een middelenverslaving. Wat is de rol van de huisarts in deze complexe en diverse patiëntengroep?

    Motiverende gespreksvoering lijkt op socratisch motiveren. Samen met de patiënt onderzoekt u wat ervoor nodig is om niet uit huis gezet te worden. Wat heeft hij/zij hiervoor nodig? Wat is de patiënt bereid zelf daarin te doen? U laat de patiënt zelf zijn conclusies trekken, en waarden formuleren. Als arts onderhandelt u, biedt u mogelijke zorg aan en functioneert u als spiegel. Zo stimuleert u in een gesprek motivatie tot verandering.

  • Dokter en overtuigen

    16.00 uur
    door Menno de Bree, docent medische ethiek en filosofie.

    Hoe kan ik het beste overtuigen?

    Als dokter bent u de hele tijd bezig met het overtuigen van uw patiënten en collega’s. Gelijk hebben is daarbij niet genoeg om gelijk te krijgen. De taal die u gebruikt speelt daarbij een belangrijke rol, wisten de Griekse en Romeinse retorici al. Vreemd genoeg is dat inzicht eigenlijk nooit goed binnen de opleiding geneeskunde doorgedrongen. Menno de Bree zet deze omissie recht.

  • Afsluiting & Netwerkborrel

    17.00 uur

Een dag in het teken van de dialoog en een gezonde dosis zelfverbreding.